Kunst, marketing & vooral veel LEGO® blokjes

Gisteren ging ik naar de tentoonstelling die momenteel het Beursgebouw in Brussel vult, The Art of the Brick van Nathan Sawaya.
Een expo die maar liefst zestig kunstwerken van The Brick Artist (a.k.a. Nathan Sawaya) tentoonstelt. Deze zijn, zoals je wel al kon raden, volledig gemaakt uit LEGO® blokjes.

Eigenlijk zou ik in deze tijden hele dagen moeten blokken, blokperiode we’ve all been there, maar elk excuus om niet te studeren is welkom. Zeker als dat dan ook nog eens een cultureel verantwoord excuus is waarbij ik nog iets kan leren. Win-win!

Ik ben wel blij dat ik mijn “kostbare” bloktijd hieraan verspilde. De expo heeft mij echt gefascineerd en voor de eerste keer bleef ik ook ECHT naar een kunstwerk kijken. Die man heeft echt elk detail in dezelfde kleine LEGO® blokjes gemaakt. Ik werkte vroeger al uren aan het “perfecte” LEGO® huis, #fail ten opzichte van zijn werk natuurlijk.
Miljoenen blokjes heb ik gezien, maar deze vond ik toch de mooiste werken…

Mijn favoriete werken.

Mijn favoriete werken.

Mijn favoriete werken.

 

Uiteraard kwam de ‘Marketing & Communicatie’-freak in mij naar boven. Product placement all over the place, right?

Voor LEGO® is dit marketing van de bovenste plank. Ik vermoed dat Nathan Sawaya sowieso gesponsord wordt, maar voor de rest is dit de beste free-publicity die LEGO® zich kan dromen.
Elke bezoeker denkt aan LEGO® (waarschijnlijk) in de positieve zin en iedereen, you can’t deny it, wil weer spelen en creëren met die blokjes. Uiteraard was er aan de uitgang een winkeltje voorzien met speelgoed en andere goodies. Wat ik wel spijtig vond, is dat ze niet gewoon de good old dozen vol blokjes verkochten.

We hebben het op school ook al over de LEGO® case gehad. Digitale Marketing en Communicatie aan de Ehsal Management School (Ehsal DMC), remember?
Ik vind die case persoonlijk echt fantastisch. LEGO® moest opboksen tegen steeds nieuwer en specialer speelgoed en zag zijn verkoop dalen, maar dankzij co-creatie creëerden ze een ongelofelijke fan base, zowel online als offline, van voornamelijk volwassenen die creatief zijn met de blokjes of er gewoon een emotionele band mee hebben uit hun kindertijd. En wie koopt er uiteindelijk het speelgoed voor de kinderen? My point exactly.
En zo werd LEGO® weer hip, hoera!

Maar ook de kunstenaar zelf, Nathan Sawaya, doet het qua communicatie ook niet slecht. Hij heeft een leuke website (Brick Artist), een Facebookpagina, een Twitteraccount, een Instagramaccount, …
Neen, ik heb dit niet zitten opzoeken, maar op de expo zelf hingen er overal bordjes met zijn accounts zodat je de expo kon ‘taggen’ in een bericht. Ook werden bezoekers aangespoord om hun foto met de ‘Blue Guy Sitting’ online te delen. Het was de eerste keer dat ik de integratie van social media op een expo zag, terwijl dat echt zo simpel en voor de hand liggend is.

Aanzetten tot sharen.

Aanzetten tot sharen.

Mijn tweet, want ja als digital native heb ik onmiddellijk geshared waar ik was, heeft hij ook direct gefavoritet. Hij is er dus echt mee bezig en dat vind ik leuk!

Op Facebook post hij dan ook typische dingen die vaak gedeeld en geliked worden. De typische emotionele shit, maar het werkt! Waarschijnlijk heeft hij meer likes en shares dan sommige grote merken die miljoenen uitgeven aan reclame en marketing.
Ik durf te wedden dat tientallen Amerikaanse huisvrouwen samen met de kinderen deze sneeuwvlokken hebben nagemaakt voor kerst…

Typische post van de Nathan

Typische post van de Nathan

Bij deze mijn (vrij lange) post over The Art of the Brick en de kunst van goede marketing zonder marketing.

Tot de volgende ;)

Voor de fans nog wat foto’s van de kunstwerken….

Den David

Den David

Girl with the pearl

Girl with the pearl

Grote dino

Grote dino

Fontein van Marcel

Fontein van Marcel

Onze Brusselse vriend

Onze Brusselse vriend

Buddha

Buddha

Peace!

Peace!

Geef een reactie

